مرحله نهایی رقابت های انتخابی تیم های ملی/کشتی انتخابی المپیک پیش درآمد داربی پایتخت

رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی برای حضور در المپیک در ۳ وزن کشتی آزاد و یک وزن کشتی فرنگی با حضور برترین‌های ایران روز جمعه و چند ساعت مانده به داربی پایتخت به میزبانی سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار می‌شود به گزارش  مازنداسپرت :  مسابقات انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای […]

رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی برای حضور در المپیک در ۳ وزن کشتی آزاد و یک وزن کشتی فرنگی با حضور برترین‌های ایران روز جمعه و چند ساعت مانده به داربی پایتخت به میزبانی سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار می‌شود2184944 563

به گزارش  مازنداسپرت :  مسابقات انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای شناخت ۴ نماینده ایران در مهمترین رویداد بین‌المللی به نام المپیک روز جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد.

با توجه به حساسیت بالای رقابت‌های المپیک و برای اینکه فشار چندانی به چهره‌های اصلی کشتی ایران وارد نشود فدراسیون کشتی تصمیم گرفت این رقابت‌ها را با حداقل ۲ و حداکثر ۴ کشتی‌گیر برگزار کند تا با این شیوه، عصاره برترین‌های کشتی ایران جواز حضور در این مسابقات را بدست بیاورند و برای گرفتن بلیط ریو با رقبای خود سرشاخ شوند.

کشتی فرنگی ایران هنوز موفق به کسب سهمیه‌های اوزان ۵۹ و ۱۳۰ کیلوگرم برای حضور در المپیک نشده و کشتی آزاد نیز در سنگین وزن به تازگی توسط کمیل قاسمی به سهمیه المپیک رسید تا کارش در این بخش تمام شود.

از سوی دیگر با توجه به مصدومیت رضا یزدانی در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد و قاسم رضایی در ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی، مسابقات انتخابی در این اوزان برگزار نمی‌شود.

در وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد نیز حسن رحیمی و رضا اطری به یک تورنمنت بین‌المللی اعزام می‌شوند تا در نهایت کادر فنی نسبت به انتخاب برترین کشتی‌گیر اقدام کند که در این میان حسن رحیمی دارنده مدال طلای جهان بدون شک بیشترین بخت را دارد.

در وزن ۷۵ کیلوگرم کشتی فرنگی با توجه به عملکرد خوب سعید عبدولی در مسابقات و تورنمنت‌های اخیر از جمله قهرمانی در جام تختی، وی از حضور در مسابقات انتخابی معاف شد و رسما به عنوان نماینده ایران در المپیک انتخاب شد.

به این ترتیب این رقابت‌ها در اوزان باقیمانده که شامل ۶۵،۷۴ و ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد و ۸۵ کیلوگرم کشتی فرنگی برگزارمی‌شود و کشتی‌گیران منتخب به ترتیب زیر در این مسابقات به روی تشک خواهند رفت.

کشتی آزاد

۶۵ کیلوگرم:مبارزه محمدی و نصیری

سید احمد محمدی دارنده مدال نقره جهان در سال ۲۰۱۴ و برنز جهان در سال ۲۰۱۵ بیشترین بخت را برای کسب دوبنده تیم ملی در المپیک دارد. محمدی تنها میثم نصیری را پیش رو دارد تا به عنوان نماینده ایران در این مسابقات معرفی شود.

البته نصیری نیز کشتی‌گیر کم تجربه ای نیست و اخیرا با کسب مدال طلا در رقابت های قهرمانی آسیا و قهرمانی در جام تختی نشان داد عزم خود را جزم کرده تا با پیروزی بر محمدی صاحب دوبنده تیم ملی شود.

۷۴ کیلوگرم: دوئل تماشایی حسن یزدانی و مصطفی حسین خانی.

مصاف تجربه و جسارت بهترین عنوانی است که می‌توان برای رقابت حسن یزدانی جوان و جسور و مصطفی حسین خانی با تجربه و کار کشته به کار برد.

حسین خانی بهترین عنوانش کسب مدال طلای آسیا در سال ۲۰۱۴ است و در غیاب یزدانی توانست در جام تختی عنوان قهرمانی را از آن خود کند. حسین خانی پس از مصدومیتی که پشت سرگذاشته بازگشت خوبی به کشتی داشت و حالا از برنامه‌ریزی برای پیروزی مقابل یزدانی و کسب دوبنده تیم ملی در المپیک می‌گوید.

در سوی دیگر کشتی گیری جوان به نام حسن یزدانی حضور دارد که جسارت و جنگندگی او بدون شک در میان کشتی‌گیران حال حاضر ایران مثال زدنی است. او در اولین حضورش در مسابقات جهانی بزرگسالان موفق به کسب مدال نقره‌ای در وزن ۷۰ کیلوگرم شد که ابدا او را خوشحال نکرد تا جاییکه او بدترین خاطره‌اش در سال ۹۴ را رسیدن به همین مدال نقره می‌داند!

یزدانی مدال طلای جوانان جهان و آسیا را نیز در کارنامه خود دارد و قطع به یقین حضور او در این مسابقات بسیاری از علاقمندان را به سالن ۱۲ هزار نفری آزادی خواهد کشاند.

۸۶ کیلوگرم: رقابت احسان لشگری با بولدزر ایرانی!

در این وزن ۴ کشتی‌گیر به روی تشک خواهند رفت که هیچ کدام از آن‌ها را نمی‌توان از پیش بازنده دانست اما جدی‌ترین گزینه‌ها در این وزن بدون شک علیرضا کریمی جوان و احسان لشگری با تجربه و پرافتخار هستند.

کریمی کشتی‌گیر مورد علاقه خادم به خوبی جواب اعتماد او را در مسابقات جهانی داد و توانست در اولین حضور خود مدال برنز جهان را بر گردن بیاویزد. اگر کریمی رشیدسعدالله‌یف ملقب به تانک روس که یکی از بهترین‌های تاریخ کشتی این کشور است را بر سر راه نداشت طلای جهان را به راحتی بر سینه‌ می‌زد.

اما احسان لشگری نیز به چیزی جز حضور در المپیک و شاید خداحافظی از دنیای کشتی با کسب مدال در این رقابت‌ها فکر نمی‌کند. لشگری تجربه حضور در المپیک لندن و مدال ارزشمند برنز المپیک را در کارنامه خود دارد.

لشگری پس از مصدومیت شدیدی که به دلیل پارگی رباط صلیبی داشت بازگشت خوبی به تشک کشتی داشت و توانست مدال طلای جام تختی و رقابت‌های قهرمانی آسیا را بر گردن بیاویزد. او می‌گوید راه و رسم پیروزی مقابل رقبا را به خوبی می‌داند و آماده است تا برای دومین مرتبه جواز حضور در المپیک را بدست بیاورد.

رضا بیات دیگر کشتی‌گیری است که با کسب عنوان نایب قهرمانی جام تختی موفق شد جواز حضور در انتخابی تیم ملی را بدست بیاورد.

میثم مصطفی جوکار دیگر کشتی‌گیر باتجربه ۸۶ کیلوگرم است. جوکار هر چند بهترین عنوانش طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ است اما از قدرت بالای بدنی برخوردار است و نمی‌توان شانس او را برای پیروزی مقابل رقبا ناچیز دانست. او که سابقه حضور در المپیک ۲۰۰۸ پکن را هم دارد مانند لشگری و بیات آمده تا شاید با کسب موفقیت در انتخابی تیم ملی و المپیک ریو، خداحافظی باشکوهی از دنیای کشتی داشته باشد.

بدون شک جذاب‌ترین و سخت ترین رقابت‌ها را در این وزن با حضور ۴ کشتی‌گیر باتجربه و کارکشته شاهد خواهیم بود.

کشتی فرنگی

۸۵ کیلوگرم: شلوغ‌ترین وزن در انتخابی تیم ملی

بخاطر محقق نشدن دو سهمیه المپیک تاکنون و همچنین تصمیم سرمربی تیم ملی در مورد وزن ۷۵ کیلوگرم، تنها در یک وزن کشتی فرنگی مسابقه انتخابی برگزار می‌شود.

شلوغ‌ترین وزن در مسابقات انتخابی، وزن ۸۵ کیلوگرم کشتی فرنگی است که ۶ کشتی‌گیر در آن حضور دارند و معلوم نیست چرا علی‌رغم اینکه فدراسیون اعلام کرده بود بر اساس فرآیند به ۲ تا ۴ کشتی‌گیر اجازه حضور در هر وزن را خواهد داد اما در این وزن اینگونه عمل شده است.

حبیب الله اخلاقی و مجتبی کریم فر از خوزستان، یوسف قادریان، داود اخباری، داود عابدین زاده از تهران و حسین نوری از استان البرز فرنگی‌کاران حاضر در این وزن هستند که تنور این مسابقات را با برگزاری رقابت‌هایی جذاب و دیدنی بیش از پیش گرم خواهند کرد.

پرافتخارترین کشتی‌گیر در این بین که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بیشترین بخت را برای پوشیدن دوبنده تیم ملی دارد کسی نیست جز حبیب‌الله اخلاقی.

اخلاقی ۲ مدال برنز جهان و مدال طلای بازی‌های آسیایی اینچئون را در کارنامه خود دارد و پیروزی مقابل او با توجه به جنگندگی منحصر به فردی که بر روی تشک مبارزه به نمایش می‌گذارد کار بسیار سختی است.

مجتبی کریم‌فر دیگر کشتی‌گیر حاضر در این وزن است که هر چند بهترین عنوانش برنز آسیا و بازی های آسیایی اینچئون است اما کشتی‌گیری پر زور با اندامی عضلانی است که به گفته خود تمرینات سخت و پرفشار بنا را فقط با هدف پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک پشت سر گذاشته است. کریم‌فر که البته مورد اعتماد بناست و با درخواست بنا و با تبصره شورای فنی جواز حضور در رقابت‌های انتخابی را بدست آورد سابقه ۲ پیروزی مقابل اخلاقی را دارد و می‌توان او را رقیبی بسیار جدی و خطرناک برای اخلاقی دانست. مطمئنا رقابت این دو چیزی شبیه به یک جنگ تمام عیار خواهد بود.

داود عابدین زاده که او نیز دوران پایانی کشتی خود را سپری می‌کند و بهترین عنوانش کسب مدال طلای آسیا و نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ است، آمده تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. عابدین زاده با پیروزی مقابل داود اخباری در فینال موفق شد عنوان قهرمانی جام تختی را از آن خود کند و انگیزه زیادی برای کسب موفقیت در این مسابقات دارد.

اما جوان‌ترین چهره این جمع یوسف قادریان است که به یک وزن بالاتر آمده تا بتواند شانس خود را برای حضور در المپیک آزمایش کند. بنا با آمدن او به یک وزن بالاتر مخالف بود و دلیل آن را لطمه به این کشتی‌گیر می‌دانست. قادریان در اولین حضور خود در مسابقات جهانی بزرگسالان موفق شد مدال برنز وزن ۸۰ کیلوگرم جهان در سال ۲۰۱۵ را از آن خود کند.

داود اخباری و حسین نوری با درخواست محمد بنا جواز حضور در مسابقات انتخابی را بدست آوردند. اخباری کشتی‌گیر با تجربه ای است و عنوان قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۱ را در پرونده دارد. نوری نیز در مسابقات سال گذشته انتخابی تیم ملی مجتبی کریم‌فر را شکست داده است.

باید دید در نهایت کدام کشتی‌گیر با پیروزی مقابل رقبای خود عنوان قهرمانی در شلوغ ترین وزن انتخابی تیم ملی را بدست می‌آورد.

تماشای این رقابت‌ها برای تماشاگرانی که به سالن می‌آیند رایگان است و با توجه به اینکه این مسابقات از ساعت ۱۱:۳۰ پیش از داربی معروف پایتخت و در چند قدمی ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. این انتظار می‌رود تماشاگران زیادی از نزدیک نظاره‌گر مسابقات جذاب و نفسگیر کشتی باشند.