جان تری، طلای ۲۶ عیار!!+عکس

جان تری به گزارش مازنداسپرت قصد داریم نگاهی اجمالی به زندگی اسطوره ای، بی اندازیم که شماره ۲۶ را در فوتبال خاص کرد. جان جورج تری در روز های آخر سال ۱۹۸۰ در شرق شهر لندن بدنیا آمد. تری فوتبال حرفه ای را از سال ۱۹۹۱ در سن ۱۱ سالگی و با باشگاه سنراب شروع کرد. و […]

جان تری

جان تری

به گزارش مازنداسپرت قصد داریم نگاهی اجمالی به زندگی اسطوره ای، بی اندازیم که شماره ۲۶ را در فوتبال خاص کرد.

جان جورج تری در روز های آخر سال ۱۹۸۰ در شرق شهر لندن بدنیا آمد. تری فوتبال حرفه ای را از سال ۱۹۹۱ در سن ۱۱ سالگی و با باشگاه سنراب شروع کرد. و پس از گذشت یک سال راهی تیم جوانان وستهام شد. او در ابتدا یک هافبک میانی بود، اما به دلیل جسه درشت و کمبود دفاع مرکزی در تیم، به خط دفاعی نقل پیدا کرد.  آنقدر در پست جدیدش درخشید که در سن ۱۶ سالگی راهی چلسی شد. او در ابتدا مخالفان زیادی داشت و او را به خاطر چهره بچه گانه اش مسخره می کردند، اما همین چهره بچه گانه امروز نقش مردی را  ایفا می کند که هرگاه پا به استمفورد بریج می گذارد، همه به احترام او برمی خیزند.

جان تری ابتدا در تیم جوانان چلسی به میدان می رفت تا اینکه در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۹۸ برای اولین بار برای تیم اصلی در مقابل استون ویلا بازی کرد. 

چلسی در فصل ۱۹۹۹/۲۰۰۰ قهرمان رقابت های جام حذفی انگلیس شد و در مرحله یک چهارم، این تیم با نتیجه ۵ بر صفر گیلینگام را شکست داد و جان تری کاپیتان حال حاضر شیرها لندن در دقیقه ۴۹ بازی با یک ضربه سر دومین گل تیمش و اولین گلش برای چلسی را به ثمر رساند.

جان تری

چلسی پس از پیروزی در این مرحله، نیوکاسل و استون ویلا را در نیمه نهایی و فینال شکست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

جان تری

با وجود ماریو ملچیوت، فرانک لبوف و مارسل دسایی جایی برای حضور تری در ترکیب اصلی نبود، و باشگاه در سال ۲۰۰۰ تصمیم گرفت او را برای یک نیم فصل راهی ناتینگهام فارست کند تا فرصتی برای حضور او در ترکیب باشد. تری پس از گذشت ۲ ماه دوباره به چلسی بازگشت. 

جان تری از همان دوران جوانی حاشیه های زیادی داشت. وی به همراه “جودی موریس” هم تیمی اش و “دس بیرن” بازیکنویمبلدون در یکی از کلوپ های شبانه در  غرب لندن درگیر شدند و به جرم داشتن سلاح سرد متهم شدند و به دادگاه رفتند، اما در نهایت از سوی دادگاه تبرئه شدند.

جان تری و فرانک لمپارد

اما این تنها شیطنت تری نبود، “جان” در سپتامبر سال ۲۰۰۱ به همراه هم تیمی هایش فرانک لمپارد، جودی موریس، ایدور گودیانسن و  فرانک سینکلر با دستمزد دو هفته از باشگاه، مشروبات الکلی خریداری کردند و پس از مست شدن، گردشگران آمریکایی را در شهر، مورد آزار و اذیت قرار دادند و پس از بازداشت توسط پلیس به پرداخت جریمه متحمل شدند. البته یکی دیگر از شیطنت های تری مربوط به یکی از هم تیمی هایش در تیم ملی انگلیس بود که بسیار خبر ساز شد.

تری در فصل ۲۰۰۰/۰۱ جایگاهش را در ترکیب اصلی پیدا کرد و در ۲۳ دیدار به میدان رفت. این روند رو به رشد را در فصل بعد هم تکرار کرد و به بازیکن اصلی تمیش بدل شد و در کنار مارسل دسایی می درخشید.

جان تری

او برای اولین بار در ۵ دسامبر سال ۲۰۰۱ در مقابل چارلتون اتلتیک بازوبند کاپیتانی را بر دست بست، اما این فقط برای یک بازی بود، تا اینکه کلودیو رانیری در فصل ۲۰۰۳/۰۴ بازوبند کاپیتانی را به تری داد.

اتفاقی جالب برای تری در تاریخ ۱۴ اکتبر سال ۲۰۰۶ رخ داد. جایی که پیتر چک سنگربان اول چلسی به شدت مصدوم شد و کارلو کودیچینی جایگزین وی شد، اما از بد شانسی شیرهای لندن، کودیچینی هم مصدوم شد و جان تری پیراهن شماره ۴۰  هنریکه هیلاریو را بر تن کرد و در دقایق پایانی درون دروازه قرار گرفت. این اتفاق در پیروزی ۱ بر صفر چلسی مقابل ردینگ رخ داد و تری در آن بازی یک ضربه ایستگاهی و یک موقعیت تک به تک از بازیکنان حریف گرفت.

جان تری

تری رکورد خارق العاده ای راه هم از خود به جای گذاشته است. وی در سال ۲۰۱۱، ۱۰۰۰ پاس با دقت ۹۱٫۶% داد و به عنوان یک مدافع رکورد بی نظیری را در لیگ برتر انگلیس به ثبت رساند.

تری تا کنون ۶۶۷  با پیراهن این تیم را بر تن کرده و ۶۳ گل به ثمر رسانده است. ضمن اینکه شماره ۲۶ چلسی ۲۹ پاس گل به هم تیمی هایش داده است.

مرد شماره ۲۶ چلسی در مدت ۱۸ سال حضور در استمفورد بریج ۴ قهرمانی در لیگ برتر، ۵ قهرمانی در جام حذفی، ۳ قهرمانی در جام اتحادیه، دو قهرمانی در سوپر جام، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا  و یک قهرمانی در لیگ اروپا را تجربه کرده است.

جان تری

وی همچنین ۲ بار در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶ بهترین بازیکن چلسی شد. یک بار بهترین بازیکن سال اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای انگلستان راه هم به افتخارات کاپیتان چلسی اضافه کنید.

برخی دیگر از افتخارات شخصی جان تری:

حضور در تیم منتخب فصل لیگ برتر انگلیس: ۲۰۰۳/۰۴، ۲۰۰۴/۰۵، ۲۰۰۵/۰۶ و ۲۰۱۴/۱۵

حضور در تیم منتخب سال فیفا: ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹

حضور در تیم منتخب سال یوفا: ۲۰۰۵، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹

جان تری

حال، قرارداد جان تری پس از ۱۸ سال در انتهای فصل ۲۰۱۵/۱۶ با چلسی به اتمام خواهد رسید و شایعاتی در خصوص ترک این تیم از سوی تری شنیده می شود و باید منتظر آینده بود . . .