نوستالــژی/ روایت اولین نمایش درخشان کشتی مازندران + عکس

ثمربخش ریاست کنونی کشتی مازندران و برخی دیگر، چنان گرد و خاکی در سال ۱۳۵۸ به راه انداخت که راه چشمان تهران را بست و دیگر مرکزنشینان به ندرت توانستند قهرمانی را پس بگیرند. آن زمان مسابقات کشوری ملاک عضویت در تیم ملی بود و تمام چهره های شاخص در رقابت شرکت می کردند، اگر […]

qwqwssثمربخش ریاست کنونی کشتی مازندران و برخی دیگر، چنان گرد و خاکی در سال ۱۳۵۸ به راه انداخت که راه چشمان تهران را بست و دیگر مرکزنشینان به ندرت توانستند قهرمانی را پس بگیرند. آن زمان مسابقات کشوری ملاک عضویت در تیم ملی بود و تمام چهره های شاخص در رقابت شرکت می کردند، اگر چه بی مهری ها و واضح بگوییم حق خوری ها به گونه ای بود که به سختی حاضر می شدند به مازنی ها برای رسیدن به تیم ملی تن بدهند.

به گزارش مازند اسپرت؛ همین تیم اما دروازه ها را گشود و تا سال ها آقایی کرد و ستارگان زیادی به تیم ملی داد.هنوز گلستان از مازندران جدا نشده بود و تیمی جوان و پر انگیزه روانه بروجرد شد تا حداقل در نظر افکار کشتی دوستان دوم شود اما برتری مازندران مبهوت کننده بود. جالب اینکه در پایان مسابقات اعلام شد که مازندران بدون در نظر گرفتن تهران قهرمان کشور شده که خشم ثمربخش را در بر داشت. او که سرپرست تیم بود، کاری کرد که اشتباه عمدس خود را تصحیح و اعتراف کنند مازندران با نیم امتیاز بیشتر با احتساب تیم تهران قهرمان ایران شده است!

رقابت میان تهران حیرت زده و مازندران جسور به فینال وزن ۸۲ کیلوگرم رسید. مسابقات در ۱۰ وزن بود که طلاهای بیشتری را مازنی ها گرفته بودند اما همه چیز در گرو برد غلام نوری زاده دبیر کنونی هیات کشتی استان بود که او با اقتدار حریف تهرانی اش جواد افشار پور را برد و مازندران معجزه آسا فاتح مسابقات کشوری شد و به حکومت مطلق تهران پایان داد.

تیم مازندران با لباس های شیکی که ثمربخش آماده کرده بود با مینی بوس به بروجرد رفت. لباس های آن موقع تیم مازندران طرحی شبیه به الان دارد. اعضای تیم می گویند که اسکان و تغذیه تیم متفاوت با همیشه و در بهترین وضعیت بود که در قهرمانی تاثیر زیادی داشت.

در آن تیم غلام نوری زاده نایب قهرمان شد، شادروان سید رسول حسینی، محمد حسین دباغی و رضا سوخته سرایی اول شدند. عبدالله محمود جانلو هم سومی را مال خود کرد تا مازندران پیشاهنگ تازه کشتی ایران شود.

 

33832

با اعضای تیم و نفراتی که در تصویر هستند آشنا شوید:

حسین قدیری: او را پدر کشتی بابل می شناسند و الان هم سایه اش روی سر کشتی استان است. با اینکه همدوره امامعلی حبیبی است اما هنوز سر تمرین تیم پیشکسوتان بابل می رود و آنها را تمرین می دهد. حاج حسین سال ها مربی مازندران و چند بار مربی تیم ملی هم شد.

اسدالله شربتی: متاسفانه این مربی زحمتکش دیار نوکنده که او را بانی کشتی آن منطقه می دانند، درگذشته است. بسیاری از کشتی گیران شرق مازندران را تربیت کرد و خودش زحمات زیادی برای مازندران کشید.

اصغر ثمربخش: در تمام دوران پر غرور کشتی استان ردپایش پیداست. در همه مراتب و پست ها به کشتی استان خدمت کرده و حال پس از دو دوره ای که مسئولیت داشت، ۸ سال است که ریاست هیات کشتی استان را بر عهده دارد. در دوران ثمربخش همواره مازندران دارای انسجام و رهبری مقتدرانه ای بوده است.

عبدالله محمود جانلو: سال ها در کشتی بهشهر درخشید و قهرمانی های زیادی به ارمغان آورد. از ارج و قرب و احترامی زیاد برخوردار است و در حال حاضر کار آزاد دارد.

اکبر بذری: پدر اصغر بذری قهرمان اسبق جهان است. او کشتی گیر شایسته ای بود که اصغر جبران بدشانسی پدر را کرد. او هم بهشهری است.

غلام نوری زاده: دیگر بهشهری اسبق کشتی استان بود که نزدیک به یک دهه دلاوری کرد. او رقبای نامداری را بر زمین زد و سال ها نیز مسئولیت کشتی آموزشگاههای استان را بر عهده داشت. او دبیر هیات کشتی استان و از ارکان موفقیت های مازندران است.

سید رسول حسینی: در حادثه ای تلخ جانش را از دست داد. یک کشتی گیر برجسته بود که رویارویی با او دل شیر می خواست. در شروع دوران پرافتخار کشتی مازندران با مدال هایش  جوانان را به سمت قهرمانی ترغیب کرد.

محمد حسین دباغی: چهره معروف کشتی سورک که اگر به دوران جنگ نمی خورد مدال هایش بسیار بیشتر از سطح آسیا بود. پدر عباس دباغی عضو سابق تیم ملی است و حالا در زادگاهش عاشقانه مربیگری می کند.

ایرج هدایتی: پیشکسوت نامی شهر آمل است که در سطح کشور افتخارات زیادی داشت. او در مسابقات بروجرد تیم را همراهی کرد ولی در وزن آخر رضا سوخته سرایی کشتی گرفت.

رضا سوخته سرایی: از استثناهای کشتی مازندران بود که مدال های زیادی در آسیا و جهان گرفته منتها چون زادگاهش علی آباد کتول است، دیگر گلستانی محسوب می شود. خودش بارها گفته مازندرانی است.

سهراب لاریجانی: از تنکابن عضو تیم مازندران شده بود که کشتی های خوبی می گرفت. او که حالا ریاست هیات کشتی تنکابن را بر عهده دارد، برادر صادق لاریجانی دیگر بزرگ کشتی منطقه غرب مازندران است. وی در چند سال گذشته با برگزاری جام شهید شیرودی کشتی منطقه را احیا کرد.

عزیز الله کلبادی نژاد: کشتی گیر ارزنده منطقه گلوگاه بود که به درجه رفیع شهادت نائل آمد. این شهید توانایی های فنی بالایی داشت اما به دوران جنگ تحمیلی برخورد کرد و حضور زیادی در صحنه های قهرمانی نداشت. در سال ۱۳۶۴ به لقاالله پیوست.

قربان توان: از شهر کردکوی که آن زمان به مازندران تعلق داشت به تیم استان رسید و سال ها در مسابقات کشوری و بین المللی درخشید. او در شهرش زندگی می کند.

مصطفی رمضانی: از بابل به تیم مازندران راه یافت و مدت زیادی در سطح ایران نامور بود. او بعدها در مسابقات جهانی پیشکسوتان قهرمان شد و به پهلوانی در شهرش شهره است. وی برادر کوچکتر دیگر پهلوان ماندگار آن خطه شادروان عیسی رمضانی است و در حال حاضر با هیات ورزش های روستایی در زمینه لوچو همکاری می کند.

اعضای تیم
ایستاده از چپ: حسین قدیری، حسن پور (داور)، مصطفی رمضانی، غلام نوری زاده، عبدالله محمودجانلو، قربان توان، رضا سوخته سرایی، مرحوم اسدالله شربتی، اصغر ثمربخش و ایرج هدایتی
نشسته از چپ: اکبر بذری، سهراب لاریجانی، زنده یاد جهان پهلوان سید رسول حسینی، محمد حسین دباغی و شهید عزیزالله
کلبادی نژاد.