کمتر از ۵ ماه تا المپیک پاریس

کشتی ایران در المپیک پاریس شانس چند مدال طلا دارد؟

در فاصله کمتر از ۵ ماه به المپیک می‌توان بررسی کرد که کشتی شانس چند مدال طلا دارد.

به گزارش مازنداسپرت (مازندورزش)؛عملکرد ورزش ایران را می توان از المپیک تا المپیک بررسی کرد، صد البته که کشورهایی در المپیک موفق هستند که برنامه ریزی حداقل ۱۰ ساله داشته باشند، اما فاصله ۴ ساله بین المپیک ها می تواند معیار خوبی برای بررسی عملکرد یک رشته ورزشی باشد.

سهم ایران در کل ادوار المپیک مجموع ۷۶ مدال شامل ۲۴ طلا، ۲۳ نقره و ۲۹ برنز بوده که حاصل تلاش و زحمات ورزشکاران طی ۱۷ دوره حضور در این آوردگاه مهم است. از این میان کشتی بعنوان پرچمدار ورزش ایران در المپیک ها شناخته می شود به طوری که از مجموع ۷۶ مدال، ۴۷ مدال شامل ۱۱ مدال طلا، ۱۵ مدال نقره و ۲۱ مدال برنز بوده است.

اگر از عملکرد خارق العاده کشتی در المپیک ۲۰۱۲ لندن و کسب ۴ مدال طلا توسط حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی و کمیل قاسمی که به دلیل دوپینگ دو کشتی گیر مدال برنزش طلا شد، بگذریم در ۱۶ المپیک دیگر کشتی که بهترین رشته ورزشی ایران در المپیک ها محسوب می شود، تنها ۷ مدال کسب کرده که تقریبا هر ۲ المپیک یک مدال طلا می شود.

عملکرد خوب کشتی ایران در چند سال گذشته به خصوص در رقابت های جهانی نروژ که با کسب ۱۳ مدال، شامل ۷ مدال طلا شد، باعث شد تا توقعات از این رشته بالا برود و شاید همین موضوع باعث شد که انتقاداتی به محمد بنا و پژمان درستکار پس از کسب نشدن این نتایج درخشان در رقابت های جهانی بعدی وارد شد.

قطعا کشتی ورزش ملی ما محسوب می شود و از قدیم الایام در خون ایرانیان جریان داشته و به صورت ویژه از سوی مردم دنبال می شود.همواره این توقع وجود داشته که قهرمانان این رشته با بهترین رنگ مدال و دست پر از رقابت های المپیک و جهانی بازگردند اما تنها در یکی دو رقابت کشتی گیران توانسته اند در چندین وزن صاحب مدال شوند و در سایر مسابقات تک مدال هایی بدست آمده که بسیار ارزشمند نیز بوده است.

غرض از بیان این مطالب این بود که بررسی داشته باشیم از وضعیت کشتی ایران کمتر از ۵ ماه مانده به المپیک پاریس و بایدها و نبایدهای آن که در ادامه به آن می پردازیم.

اگر بخواهیم شرایط کشتی کشورها را در المپیک بسنجیم باید نگاهی به رقابت های جهانی پیش از المپیک که کسب سهمیه است، بیاندازیم. آنچه بشتر به چشم می خورد موفقیت کشورهایی است که در رقابت های جهانی پیش از المپیک نتایج خوبی گرفته و اکثر کشتی گیرانی که در این مسابقات موفق بوده اند، در المپیک نیز نتایج خوبی داشته اند. البته سطح مسابقات المپیک با گلچین شدن نفرات برتر دنیا بالاتر از رقابت های جهانی است و کشتی نیز ورزش بی رکوردی محسوب می شود، یعنی اینکه مانند وزنه برداری نیست که هرکه وزنه سنگین تری را زد شانس مدال داشته باشد و همه چیز در تشک مسابقه مشخص می شود.

دستاورد کشتی ایران در رقابت های جهانی صربستان ۲۰۲۳، کسب ۴ مدال در کشتی آزاد شامل مدال طلای وزن ۱۲۵ کیلوگرم توسط امیرحسین زارع، مدال نقره حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، مدال نقره امیرمحمد یزدانی در وزن ۷۰ کیلوگرم و مدال برنز محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم بوده است. تنها ۲ وزن از اوزانی که ما مدال کسب کرده ایم یعنی ۱۲۵ و ۸۶ کیلوگرم جزو ۶ وزن المپیکی محسوب می شود و ما در ۴ وزن ناکام بوده ایم.

کشتی آزاد ایران علاوه بر کسب سهمیه در اوزانی که مدال کسب کرده، در وزن ۶۵ کیلوگرم نیز توسط رحمان عموزاد صاحب سهمیه شده، اما هنوز تکلیف اوزان ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم مشخص نیست.

ابتدا نگاهی به عملکرد کشتی گیران ۴ وزن المپیکی که ایران در آن سهمیه کسب نکرده می اندازیم. در وزن ۵۷ کیلوگرم کار نماینده ایران بسیار سخت است و حتی در صورت کسب سهمیه نمی توان گفت که با حضور حریفان بسیار قدرتمند از کشورهای روسیه، آمریکا، ژاپن، مغولستان و … نماینده ایران دستش به مدال می رسد.

این موضوع در اوزان ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم نیز صدق می کند، البته امید به کسب نتیجه توسط رحمان عموزاد بیشتر است، چراکه وی یک بار بعنوان قهرمانی جهان رسیده است اما اینکه عموزاد بتواند در المپیک صاحب مدال طلا شود کمی دور از ذهن است چراکه این وزن مدعیان بسیار قوی در دنیا دارد. در مورد ۲ وزن دیگر نیز هنوز نماینده ایران مشخص نشده و حتی نمی توان بر روی مدال برنز توسط نمایندگان کشورمان نیز حساب کرد.

کسب مدال در وزن ۸۶ کیلوگرم نیز با مصدومیت حسن یزدانی کمی پیچیده شده است، هرچند که حضور حسن یزدانی آماده و رها شده از مصدومیت در المپیک بر روی کاغذ مدال نقره را برای ما دارد اما اینکه فکر کنیم در این وزن صاحب مدال طلا می شویم نیز نمی تواند درست باشد چراکه در المپیک ۲۰۲۰ توکیو این دیوید تیلور آمریکایی بود که در دیدار فینال با غلبه بر نماینده کشورمان به مدال طلا دست یافت.

تنها شانس قطعی کشتی آزاد ایران برای کسب مدال در المپیک را می توان به امیرحسین زارع قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک داد، اما همانطور که گفتیم کشتی ورزش بی رکوردی است و احتمال هر اتفاقی در المپیک می رود. چه کسی فکر می کرد که گیبل استیوسن آمریکایی در المپیک توکیو از سد آکگول ترکیه ای و پتریاشویلی گرجستانی بگذرد و به مدال طلا برسد؟

در کشتی فرنگی نیز تیم ایران در صربستان صاحب ۵ مدال شامل مدال طلا توسط امین میرزازده، مدال نقره توسط علیرضا مهمدی، مدال برنز توسط محمدرضا گرایی، هادی ساروی و پویا دادمرز شد. کشتی فرنگی در این مسابقات ۴ سهمیه در اوزان ۶۰، ۶۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم کسب کردیم. که در ۳ وزن صاحب مدال شدیم.

تنها طلایی ما در این مسابقات امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم بود که پرشانس ترین کشتی گیر ما برای کسب مدال در المپیک پاریس نیز محسوب می شود، اما باز هم نمی توان گفت که نماینده کشورمان شانس اصلی کسب مدال طلا است چراکه لوپز کوبایی با کوله باری از مدال های طلای المپیک و جهان قصد حضور در پاریس را دارد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز ساروی به مدال برنز رسید، قطعا سطح مسابقات المپیک بسیار بالاتر از جهانی است و ساروی باید بسیار تلاش کند که حداقل بتواند مدال برنز توکیو را در پاریس تکرار کند اما اینکه این کشتی گیر نیز شانس اصلی مدال طلا در این مسابقات است را نمی توان به ذهن راه داد.

شرایط کشتی ایران در وزن ۶۷ کیلوگرم جایی که محمدرضا گرایی در توکیو صاحب مدال طلا شد، نیز خوب نیست و این کشتی گیر با اخلاق کشورمان در رقابت های جهانی به سختی به مدال برنز دست یافت.

البته هنوز چرخه انتخابی در این وزن کامل نشده اما چه گرایی و چه نماینده دیگرمان در بازی های المپیک، در این وزن شانس اصلی کسب مدال طلا نیست و حتی شانس کسب مدال برنز در این وزن از وزن ۹۷ کیلوگرم نیز کمتر است.

در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم نیز وضعیت کشتی فرنگی ایران مشخص است، ما فقط در وزن ۶۰ کیلوگرم سهمیه کسب کردیم و کسب سهمیه در اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم کمی سخت به نظر می آید اما در صورت حضور کامل نمایندگان کشورمان در المپیک پاریس به هیچ وجه نمی توان از قبل کسب مدال را برای این اوزان متصور بود.

با ارزیابی بعمل آمده شانس کشتی ایران برای کسب یک مدال طلا در المپیک بسیار بالاست اما صد در صد نیست، البته کشتی ایران بر روی کاغذ شانس کسب ۴ مدال در این مسابقات را دارد که امیدواریم که حداقل این ۴ مدال برای کشتی ایران محقق شود.

در پایان باید گفت که نمی شود توقع زیادی از کشتی برای کسب مدال در المپیک پاریس داشت. صد البته که تمامی ایرانیان و نگارنده نگاه خوشبینانه به کسب مدال نمایندگان کشورمان داریم و ملی پوشان کشورمان نیز نهایت تلاش خود را برای موفقیت خواهند کرد، اما باید واقعیت ها را بپذیریم و توقعات را بالا نبریم تا کشتی گیران کشورمان بدون هیچ فشار و دغدغه ای به روی تشک مسابقات بروند.