به‎روزرسانی دانش مربیان فوتبال در ساحلی آرام و دلنشین/تمرکز برای تزریق استانداردهای جهانی

۲۴ مربی فوتبال به میزبانی هیأت فوتبال مازندران در ساحل آرام و دلنشین فرح‌آباد زیر نظر مدرس فیفا، جدیدترین یافته‌های علمی این رشته ورزشی را آموزش می‌بینند.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،مبحث آموزش این روزها یکی از اصلی‌ترین مباحث برای مربیان است، هیأت فوتبال مازندران هم در زمینه برگزاری کلاس‌های مربی‌گری یکی از پیشگامان این عرصه است و هر فصل کلاس‌های مختلفی برای مربیان جوان برگزار می‌کند.

افتتاحیه کلاس B آسیا در مازندران با حضور میرشاد ماجدی رئیس کمیته آموزش فدراسیون و  غلام‌رضا بهروان رئیس هیأت فوتبال مازندران برگزار شد.

در این کلاس ۲۴ مربی زیر نظر مدرس فدراسیون جهانی و دستیاری سعید بسطامی آموزش خواهند دید.

در این کلاس مربیان مختلفی از نقاط مختلف کشور حضور دارند که شهر ساری میزبان این کلاس است.

محمد نصرتی کاپیتان سابق تیم ملی و بازیکن اسبق پرسپولیس، فرید عابدی بازیکن سابق نساجی و برق شیراز از چهره‌های سرشناس این کلاس هستند.

* مربیان باید یافته‌های جدید فوتبال جهان را بیاموزند

رئیس هیأت فوتبال مازندران در حاشیه برگزاری کلاس مربیگری درجه B آسیا در مازندران در گفت‌وگویی با خبرنگار ما، با اشاره به اهمیت بحث آموزش مربیان اظهار کرد: در دنیای امروز، آموزش خیلی مهم است و حرف اول و آخر را می‌زند، دلیل اصلی نزدیک شدن فوتبال‌ها به یکدیگر همین بحث آموزشی است، به همین دلیل مربیان باید یافته‌های جدید فوتبال جهان را بیاموزند.

غلام‌رضا بهروان با بیان اینکه علم تاریخ‌ مصرف دارد، افزود: نکاتی که مربیان در کلاس‌های قبلی یاد گرفته‌اند، تاریخ‌ مصرفش گذشته و علم‌های جدیدی در فوتبال آمده است که مربیان باید آنها را فرا بگیرند، مربیان نباید هیچ‌وقت خودشان را از آموختن بی‌نیاز بدانند.

وی با تمجید از عملکرد کمیته آموزش این هیأت بیان کرد: رویکردی که در آموزش ما وجود دارد، رویکرد خوبی است و نگاه ما نگاه به‌روزی است اما باز هم باید از این درجه‌ای که هستیم، بهتر شویم.

رئیس هیأت فوتبال مازندران با بیان اینکه هیچ‌وقت نباید خودمان را اغنا کنیم، افزود: مهم‌ترین نکته‌ای که در آموزش وجود دارد این است که مربیان آن چیزی را که آموزش می‌بینند بتوانند خیلی خوب منتقل کنند، این را هم باید گفت که تا اندیشه‌های مربیان متحول نشود، هیچ تحولی در فوتبال ما به‌وجود نخواهد آمد.

این مسؤول بیان کرد: تجربه عنصر بسیار گران‌بهایی‌ست اما باید مربیان دنبال علم روز باشند، چون به‌عنوان‌ مثال علم تمرین امروزی تفاوت‌های زیادی نسبت به سال‌های گذشته داشته، شرکت در کلاس‌های آموزشی و همایش‌هایی که همراه با آموزش است باعث جوانی و شادابی می‌شود، برای اینکه سعی می‌کنیم در این کلاس‌ها به‌روز باشیم.

بهروان با اشاره به اینکه ما در فوتبال فقر آموزش داریم، ادامه داد: مازندران استان اول تیم‌داری در کشور است و حتی در این خصوص از استان خوزستان هم جلوتر هستیم، مازندران ۶۳ تیم در سطح کشور دارد ولی نیاز به تحولات اساسی داریم، باید بپذیریم که از فوتبال دنیا عقب هستیم اما باید تلاش کنیم و باکارهای علمی و با آموزش، خودمان را به فوتبال دنیا نزدیک کنیم.

*دامنه رشد و توسعه برای مربیان گسترده و وسیع است

مدرس رسمی فیفا در حاشیه برگزاری کلاس درجه B آسیا در مازندران در گفت‌وگویی با خبرنگار ما، عنوان کرد: برای رشد و پیشرفت مربیان جوان در کشور، AFC دوره‌های مربیگری را طراحی و تدوین کرده است، مربیانی که در این دوره شرکت کرده‌اند، مربیانی هستند که دوره C آسیا را با موفقیت گذرانده بودند و وارد دوره مربیگری B آسیا شدند.

غلام‌رضا جهانی افزود: ویژگی مهم این دوره‌ها این است که مربیان در این دوره پس‌ از اینکه دوره را با موفقیت گذراندند، راه‌شان باز خواهد شد و می‌توانند در کلاس‌های درجه A آسیا نیز حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه به مربیان توصیه می‌کنم مطالعه بیشتری داشته باشند، تأکید کرد: برای رسیدن به این اهداف، باید از علم روز دنیا استفاده کنیم، نیاز این است که ما از کتاب‌ها، رسانه‌ها و بسیاری از مطالبی که در مقالات وجود دارد، استفاده کنیم.

مدرس رسمی فیفا یادآور شد: دامنه رشد و توسعه برای همه مربیان ما بسیار گسترده و وسیع است که این موضوع بر اساس نیاز، تلاش و همت جوانان مملکت که به‌عنوان مربی فعالیت می‌کنند، بستگی دارد که در این مسیر گام بیشتری را بردارند.

جهانی اضافه کرد: هر چقدر مطالعه بیشتری انجام دهیم، خواهیم دید که دنیای فوتبال بر اساس مبانی علمی شکل‌گرفته است، ما باید در خصوص خیلی از موارد به‌مانند بحث‌های روان‌شناسی، آناتومی، فیزیولوژی و حرفه‌ مربیگری، اخلاق و رفتار و بسیاری از حوزه‌های دیگر، آموزش ببینیم.

وی به اهمیت فوتبال در دنیای امروزی اشاره کرد و گفت: امروزه فوتبال به‌عنوان یک تفریح نگاه نمی‌شود، بلکه به‌عنوان یک صنعت و یک‌رشته‌ ورزشی‌ای که می‌تواند برای مربیان، بازیکنان و … بسیار درآمدزا باشد، دیده می‌شود؛ برای اینکه به آن صنعت بالا برسیم و بتوانیم محصول خوبی را برداشت کنیم، مثل همه‌ پدیده‌های دیگری که در جهان وجود دارند، مربیان فوتبال نیز باید خودشان را به علم روز دنیا مجهز کنند و با مطالعه و تحقیق بیشتر بتوانند دیدگاه وسیع‌تری داشته باشند.

مدرس رسمی فیفا از ضعف مشکلات سخت‌افزاری در فوتبال ایران سخن گفت و افزود: برای اینکه ما بتوانیم آموزش خوبی را در تمامی استان‌ها داشته باشیم، نیازمند این موضوع هستیم که هم در بُعد نرم‌افزاری و هم در بُعد سخت‌افزاری خودمان را به حد ایده‌آل برسانیم، تمامی نقاط کشور در خصوص بحث سخت‌افزاری مشکل‌ دارند.

جهانی در پایان خاطرنشان کرد: استان مازندران با توجه به شرایط محیطی‌ای که دارد، انتظارم این است که از امکانات سخت‌افزاری بیشتر و بهتری برخوردار باشد؛ نیازمند این هستیم که تعداد زمین‌های ورزشی را برای جوانان و نوجوانان توسعه بدهیم، با توسعه بخش سخت‌افزاری، می‌توانیم بحث نرم‌افزاری را نیز تحت‌الشعاع قرار دهیم.

* مربی‌گری یکی از شغل‌های سخت دنیاست

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران در حاشیه برگزاری کلاس درجه B آسیا در مازندران در گفت‌وگویی با خبرنگار ما، در خصوص حضورش در این کلاس اظهار کرد: یکی از سخت‌ترین تصمیمات و اقدامات فوتبالیست‌ها این است که فوتبال را کنار بگذارند.

محمد نصرتی ادامه داد: بنده هنوز از فوتبال خداحافظی نکرده‌ام ولی چون شنیده بودم که بیشتر مربیان اروپایی به‌مانند گواردیولا سرمربی سابق بارسلونا در زمان فوتبال‌شان دوره‌های مربیگری را طی می‌کردند و اصول مربیگری را یاد می‌گرفتند، من هم به دلیل اینکه اواخر دوران فوتبالی‌ام است و هم اینکه انگیزه و علاقه به این حرفه دارم، این تصمیم را گرفتم.

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش در فوتبال عنوان کرد: حرفه مربی‌گری یکی از شغل‌های سخت دنیاست و باید یک مربی برای پیشرفت همیشه به‌روز باشد.

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به دیدارهای تیم ملی در جام جهانی اضافه کرد: از لحاظ نتیجه‌گیری و امتیازی در ادوار مختلف جام جهانی، بهترین نتیجه‌ای بود که گرفتیم و موفق شدیم ۴ امتیاز کسب کنیم، بازی با پرتغال تیم ملی خیلی خوب کار کرد و در لاک دفاعی نرفته بود، بازیکنان سعی کردند در حمله جسارت و شجاعتِ هنگام دفاع را داشته باشند که این موضوع خیلی خوب بود.

نصرتی با اشاره به اینکه در مجموع عملکرد بازیکنان تیم ملی خوب بود، افزود: تیم ملی عملکرد قابل قبولی داشت چون بازیکنان تیم ملی با قهرمان اروپا مساوی کردند، قهرمان آفریقا را بردند و با کمترین گل خورده و گلی که اتفاقی صورت گرفت، برابر قهرمان جهان شکست خوردند.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس فیفا در خصوص دفاعی بازی کردن‌های تیم ملی گفت: این نتایج دور از انتظار نبود، تیم ملی ایران تیم قابل‌ احترامی در دنیا شده و کی‌روش هم حدود ۸ سال است که با این تیم کار کرده بود و قطعاً باید چنین نتیجه‌هایی کسب می‌شد.

بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس در پاسخ به این سؤال که آیا تیم ملی می‌تواند قهرمان آسیا شود یا خیر گفت: با توجه به بازی‌هایی که از تیم ملی در جام جهانی مشاهده کردیم، توقعات از تیم ملی بالا رفته، کی‌روش هم بعد از ۸ سال، شناخت کافی از شرایط فوتبال ایران و آسیا کسب کرده و باید برای قهرمانی در آسیا پیش برود.

نصرتی با انتقاد از مصاحبه‌های تند کی‌روش علیه مربیان ایرانی بیان کرد: این حرکات آقای کی‌روش برای فوتبال ایران به‌ هیچ‌ عنوان خوب نیست، او نتایج خوبی را کسب کرده‌ و دلیل نمی‌شود که به‌خاطر این نتایج شلوغ‌بازی کند، تیم ملی باید در یک فضای امن و آرام کارهای خودش را دنبال کند، کی‌روش مربی خوبی است اما به شرطی که روی کار خودش تمرکز کند و حواشی را کنار بگذارد.

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران در مورد خداحافظی دو بازیکن تیم ملی بیان کرد:چون در جام جهانی بازی‌ای به او نرسید و سنش هم بالا رفته بود، طبیعی بود که قوچان‌نژاد از بازی‌های ملی خداحافظی کند اما تصمیم سردار آزمون کاملاً احساسی بود و فکر نکنم واقعیت داشته باشد و قطعاً به تیم ملی بر خواهد گشت، چون این بازیکن هنوز جوان است و می‌تواند برای تیم ملی کشورمان افتخارآفرینی کند.

* فدراسیون فوتبال در بحث آموزش نگاه ویژه‌ای برای رشد و ارتقا دانش مربیان دارد

رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در حاشیه برگزاری کلاس درجه B آسیا در مازندران در گفت‌وگویی با خبرنگار ما، اظهار کرد: بدون شک بعد از این دوره و با توجه به صحبت‌های مدرس کلاس و خواسته ایشان از شرکت‌کنندگان، نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلان این کلاس، دکترین فوتبال هستند، پس‌ از این به بعد باید شاهد تغییر روش و نگرش مربی‌گری از سوی عزیزان باشیم، تمام هدف کمیته آموزش ایجاد تغییر و تحولات در نحوه آموزش و برگزاری دوره‌های مختلف مربی‌گری است.

میرشاد ماجدی گفت: قرار است از این‌ پس دوره‌های آموزشی با سبک جدیدی برگزار شود، چرا که کمیته آموزش و فدراسیون فوتبال در بحث آموزش نگاه ویژه‌ای برای رشد و ارتقای دانش مربیان دارد و قصدمان این است تا با همکاری و تلاش شما مربیان عزیز، به استانداردهای جهانی برسیم.

وی با اشاره به اهمیت نظم و انضباط بیان کرد: مربیان ما باید دیسیپلین و انضباط را یاد بگیرند و آن را سرلوحه کارشان قرار دهند تا بتوانند موفق شوند.

رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در پایان گفت: تمام تفکرات فدراسیون و مجموعه کمیته آموزش بر این است که با بهترین استانداردها، کلاس‌های آموزشی را برگزار کند.

به گزارش مازنداسپرت؛ کلاس مربی‌گری درجه B آسیا از ۶ تیرماه به مدت ۲۰ روز در پلاژ ساحلی ناجا فرح‌آباد زیر نظر مدرس فیفا برگزار می‌‌شود.